PPKE workshop és továbbképzés: Olvasás és írás a digitális bölcsészet korában, 2020. október 26-27.
Reading and Writing literary texts in the Age of Digital Humanities
Olvasás és írás a digitális bölcsészet korában
Multiplikációs esemény – workshop és továbbképzés
2020. október 26-27.
PPKE BTK
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara
szeretettel meghívja a
Hogyan olvassunk és írjunk irodalmi szövegeket a digitális bölcsészet korában?
(Reading and Writing literary texts in the Age of Digital Humanities)
című projekt multiplikációs eseményének keretében
online szervezett workshopra és továbbképzésre.
A workshopon való részvétel regisztrációhoz kötött.
Regisztrálni lehet a két nap bármelyikére, illetve a workshop teljes egészére.
Gyakorló pedagógus kollégák a továbbképzésről (napi 8 óra) tanúsítványt kapnak, amelyet a kötelező továbbképzéseik keretében hasznosíthatnak. Pedagógusjelölt hallgatók a továbbképzésről (napi 8 óra) tanúsítványt kapnak, amelyet a portfóliójuk keretében hasznosíthatnak.
A nem magyar nyelvű előadásokhoz szinkrontolmácsolást biztosítunk.
Kérjük, részvételi szándékát 2020. október 26-ig jelezze a regisztrációs adatlap kitöltésével: https://forms.gle/pRhXfwrzHjh3Z9Ss5
A nagy költségvetésű, hároméves projekt során 13 európai egyetem francia, portugál,
spanyol, luxemburgi, belga és magyar kutatói (a LEA – Lire en Europe aujourd’hui csoport
tagjai) arra a kérdésre keresték a választ, hogy a képekkel bombázott kommunikáció
világában milyen új olvasási stratégiák alakultak ki, milyen új és innovatív módszerek
alkalmazhatók az élettapasztalatok gazdagítása során nélkülözhetetlen olvasás
népszerűsítésére. A projekt záróeseményén neves hazai és külföldi szakemberek osztják meg gondolataikat a könyvekről, az olvasókról és az olvasásról a digitális korban.
https://richreading.ppke.hu/index_en.html
Download program MAGYAR, FRANCAIS
Program
2020. október 26. hétfő
9h00 Megnyitó
9h30 – 10h15
Jacques Athanase Gilbert, Daphné Vignon (Nantes-i Egyetem)
Kérdések egy 360°-os narratív grammatika kidolgozásához
10h15–11h
Paolo Héritier (Torinói Egyetem)
Az immerzió szerepe a felsőoktatás módszertanában
11h–11h45
Gombos Péter (Szent István Egyetem Kaposvári Campus)
A digitális bennszülöttek és az olvasás
11h45–13h30 ebédszünet
13h30–14h15
Ádám Anikó, Radvánszky Anikó, Horváth Márton (PPKE BTK)
A Richreading platform bemutatása
14h15–15h00
Kőszeghy Miklós (PPKE BTK)
Jónás könyve – a teológiától a cethalig
15h00–15h30 kávészünet
15h30–16h15
Palkó Gábor (ELTE Digitális Bölcsészet Központ)
A genetikus szövegkiadások elmélete és gyakorlata
16h15–17h15 Könyvbemutatók
Ádám Anikó, Radvánszky Anikó, François Soulages: Lire et vivre [Olvass és élj]
(L’Harmattan, 2019)
Szőke-Milinte Enikő: Információ – Média(tudatosság) – Műveltség. A Z generáció tanulása
(PPKE, 2020)
[19h00 Online Koncert]
2020. október 27. kedd
9h00 Megnyitó
9h30–10h15
Csépe Valéria (TTK Agyi Képalkotó Központ)
Az olvasás és szövegértés fejlődésének kognitív pszichológiai és idegtudományi eredményeiről
10h15–11h
Franc Schuerewegen (Antwerpeni Egyetem)
Értelmező közösségek
11h00–11h45
Meta Lah (Ljubljanai Egyetem, BTK)
Olvasásmetodológia
11h45–12h30
Horváth Csaba (KRE BTK)
A túszként kiszabadított jelentés – Hálózatok és értelmezések a nyomozástól az összeesküvés-
elméletekig. (Eco: Foucault-inga, Kristeva: Gyilkosság Bizáncban, Tar Sándor: Szürke galamb)
12h30–13h30 ebédszünet
13h30–14h15
Tóth Máté (Könyvtári Intézet, Budapest)
Mit olvasunk? Mennyit olvasunk? A magyar lakosság olvasási szokásai az 1960-as évektől
napjainkig
14h15–15h00
Fellegi Zsófia (PPKE BTK, MTA BTK Irodalomtudományi Intézet)
Az Arany-kéziratok és az Arany kritikai kiadások a DigiPhil-en
15h00–15h30 kávészünet
15h30–16h30 Párhuzamos műhelyek (előzetes regisztrációval)
1. Cájiné Knézics Anikó, Szőke-Milinte Enikő (Fazekas Mihály Gyakorló Általános iskola és Gimnázium, PPKE, VJTK) Hol terem a jó olvasó?
A workshopon az alsó tagozaton alkalmazható olvasóvá nevelés gyakorlatival
ismerkedhetnek meg az érdeklődők.
2. Sályiné Pásztor Judit, Pelczer Katalin (PPKE, VJTK, II. Rákóczi Ferenc Gimnázium)
„Olvassunk együtt!”
A workshopon a középiskolában alkalmazható, irodalmi művek olvasását támogató
szövegértő gyakorlatok bemutatására kerül sor.
3. Mongyi Norbert és Horváth Mariann (PPKE, VJTK)
Olvasásértést fejlesztő gyakorlatok nyelvtanároknak
A workshopon az olvasási és tanulási nehézséggel küzdő gyermekeknek számára, az idegen
nyelvű szövegek olvasását, értelmezését és támogatását célzó gyakorlatok bemutatására
kerül sor.